Chcesz bezpieczniejszych szczepionek? Zgłoś NOP.

3 września 2018

W całym szumie wokół szczepień i ich powikłań zgadzam się z pewną kwestią. Nie wszystkie Niepożądane Odczyny Poszczepienne (NOP) są oficjalnie zgłaszane.

Lekarz stwierdzający NOP powinien to zrobić. Niezależnie jednak czy tak się stało, każdy pacjent może wysłać samodzielnie zgłoszenie niepożądanego działania produktu leczniczego.

czytaj też: Zabawki edukacyjne, które rozwijają mózg

Formularz jest krótki, łatwy do wysłania, nie wymaga podpisu lekarza, można go wypełnić w domu. Informacja trafia do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, a następnie do Europejskiej Agencji Leków.

Warto wiedzieć, że dotyczy on nie tylko szczepionek, ale wszystkich leków (również bez recepty).

Formularz znajdziecie pod tym linkiem: Zgłoś działanie niepożądane

W kwestii zgłaszania, ważna jest definicja NOP.
Niepożądany Odczyn Poszczepienny to każde zaburzenie stanu zdrowia, jakie występuje w ciągu 4 tygodni po szczepieniu (tylko dla BCG dłużej).

Zwróćcie uwagę, że nie jest tam napisane “zaburzenie powstałe W WYNIKU podania szczepionki”. Jest to dobra informacja, ponieważ:

• lekarz lub pacjent, który zgłasza np. gorączkę następnego dnia po szczepieniu, nie musi się zastanawiać i dochodzić, czy jest to EFEKT szczepienia, czy dziecko gorączkuje z zupełnie innego powodu. Ma po prostu to zgłosić.
  • jeśli na ulotce szczepionki w działaniach niepożądanych jest wpisane np. “neuropatia”, to niekoniecznie znaczy, że udowodniono związek przyczynowo-skutkowy między nimi. Oznacza, że jej przypadki były często zgłaszane w ciągu 4 tygodni od szczepienia (spowodowane szczepionką, albo zupełnie z nią niezwiązane).

Po tych zgłoszeniach dopiero zostaną przeprowadzone badania, które ewentualnie potwierdzą ten związek.

Dlatego właśnie warto wysyłać zgłoszenia. Mimo, że zajmuje to chwilę, warto poświęcić czas, włożyć wkład w naukę i poszerzanie wiedzy o tym, co może nam szkodzić, a co jest bezpieczne dla naszych dzieci.

Szczepionki i autyzm – badanie a badanie
Moje dziecko ma ciągle katar. Czy mogę je zaszczepić?
Dopasuj probiotyk do choroby.

8 odpowiedzi na “Chcesz bezpieczniejszych szczepionek? Zgłoś NOP.”

1. Monika pisze:

A co w przypadku gdy pediatra zalecił przed i po szczepieniu podać paracetamol? Wtedy nie mogę stwierdzić czy dziecko ma NOP…

• Rozumiem, że nie było w takim razie żadnych objawów? To chyba dobrze?:>
      Przecież nie chcemy, by nasze dzieci miały Niepożądane Odczyny Poszczepienne. Paracetamol też podajemy po to, żeby uniknąć gorączki, która moze wystąpic po szczepieniu.

2. Edyta pisze:

Może warto głośno promować możliwość zgłaszania NOPów samemu przez ePUAP.

3. zaniepokojona pisze:

Dlaczego nie wszystkie sa zglaszane ?! Jak to mozliwe w ogole

• To się zdarza niestety z kilku powodów, np. lekarze i rodzice nie są pewni, czy jakiś objaw ma związek ze szczepieniem (np. płaczliwość dziecka może mieć bardzo dużo przyczyn). Brak czasu na wizycie, dodatkowi pacjenci przyjmowani poza godzinami pracy, mało czasu na 1 pacjenta, odkładanie na „po pacjentach”, a wtedy przychodzi następny. Dotyczy to jednak lżejszych odczynów, których jest dużo, np. gorączka. Cięższe powikłania, np. neurologiczne, są zwykle zgłaszane.

• zaniepokojona pisze:

Powinno to byc wymagane od wszystkich lekarzy przy kazdym zgloszonym problemie.

• Agata pisze:

Z doświadczenia.. lekarze w moje przychodni za każdym razem gdy zglaszalam NOP to nikt mnie nie słucha wręcz mnie wysmiali objawy typu gorączka przez 5dni zapalenie ucha czy zapalenie spojówek. Po każdym szczepieniu na 2 dzień dziecko jest chore.