Dziecko z “bostonką”. Kiedy może wrócić do przedszkola?

15 lipca 2018

Odwieczne pytanie rodziców dzieci żłobkowych i przedszkolaków: kiedy mogą wrócić do placówki po chorobie.

Należy wiedzieć, że wirusy “bostonki” utrzymują się w organizmie po przechorowaniu jeszcze dłuższy czas – w wydzielinie dróg oddechowych ok. miesiąc, wydalane z kałem 6-11 tygodni. Zakaźność jest jednak największa w trakcie trwania objawów – przy gorączce, wysypce, złym samopoczuciu, itd.

czytaj też: Szczepienie na COVID-19 w ciąży oraz karmiących piersią

Uważa się więc, że w przypadku “bostonki”, tak jak przy większości dziecięcych infekcji wirusowych, po ustąpieniu objawów dziecko jest już tak mało zakaźne, że nie stanowi znaczącego zagrożenia.

Kiedy więc przynajmniej dobę nie będzie zgłaszało bólu (m. in. jamy ustnej i okolicy odbytu), będzie bez gorączki i stanów podgorączkowych, chętne do jedzenia i picia oraz bez wysypki i zmian w jamie ustnej – może wrócić do żłobka/przedszkola.

Przypominajmy mu jednak niezmiennie o myciu rąk po skorzystaniu z nocnika/toalety oraz przed jedzeniem. Jednocześnie w placówce powinny być prawidłowo zdezynfekowane powierzchnie i przedmioty, by uniknąć kolejnych zakażeń.

bostonka

Plamki i pęcherzyki w przebiegu choroby dłoni, stóp i jamy ustnej

Czy wiesz, że…?

Choroba, o której mówimy tak naprawdę nie nazywa się “bostonką”/”chorobą bostońską”? Jej prawidłowa nazwa to “choroba dłoni, stóp i jamy ustnej” (Hand, Foot, and Mouth Syndrome – HFMS). Jest jednak nadal używana przez rodziców, dlatego zapisywałam ją w artykule w cudzysłowie.

Jak zniszczyć nóżki swojemu dziecku – cz. I
Jak oświetlenie wpływa na wzrok dziecka?

31 odpowiedzi na “Dziecko z “bostonką”. Kiedy może wrócić do przedszkola?”

1. marianna pisze:

a w ktorym momencie mozna podac dziecku leki mukolityczne, by sie juz to wszytsko oczyscilo z gardla i nosa? czy hederasal po tygodniu jest dobrym wyborem? czy to zalezy od stanu gardla?

2. Kamila pisze:

Witam. Córka już prawie tydzień w domu. Ma objawy bostonki tylko na dłoniach. Po jakim czasie znika i czy można wychodzić z domu

3. babcia pisze:

Czy dziecko w czasie choroby moze wychodzic na soacer?

4. Magda pisze:

Też jestem ciekawa kiedy dziecko może wrócić tak naprawdę do przedszkola. Ja swoje zaczęłam myć dodając do wody kalie w tabletkach i po dwóch dniach mycia ropne krosty ogasly a wyglądały strasznie bąble wypełnione płynem ropnym

5. Aneczka pisze:

Witam, czy wysypka może również pojawić się na siusiaczku?

6. Edka pisze:

U nas Pani doktor z góry stwierdziła, że do przedszkola możemy wrócić po tygodniu od pierwszego wysypu krost🙈.
    Mija 2 tydzień a syn nadal ma dłonie i kolana w wysypce. Dopiero teraz zaczynają przygadsać. Przykre, że niektórzy lekarze nie podchodzą indywidualnie do pacjenta szczególnie tak małego.

7. Paula pisze:

Syn ma bostonke grdłową czyli kiedy powinnam puścić dziecko do przedszkola ze by inne się nie zaraziły ja jedynie trochę czerwone gardło i syn siedzi już z tym Ok 2 tydzień. Kiedy powinnam go puścić ???

• Lekarz po zbadaniu i zebraniu dokładnego wywiadu może zdecydować o powrocie do przedszkola mimo zaczerwienionego gardła. Zwykle, jeśli mijają objawy dróg oddechowych oraz pęcherzyki na kończynach i gardle, dziecko nie jest już zakaźne.

8. Rodzic pisze:

Czy jeśli dziecko miało bostonke 2 tyg temu, zeszła wysypka a teraz pojawiły się na rękach oznaki, że będzie schodzić skóra, to nadal nie może dziecko chodzić do przedszkola

9. Aneta pisze:

Doczytałam że jeżeli pozostały tylko strupki to można puścić.

10. Paulina pisze:

Czy dziecko może wejść do basenu domowego jak jeszcze ma troszkę krostek po bostonce

11. Pelka pisze:

Aby pościć dziecko do przedszkola nie powinien mieć również tych strupków tak? U syna była wysypka, teraz pozostało kilka takich strupków w miejscu wcześniejszych krostek.

12. Kasia pisze:

Czy jeśli młodsze dziecko ma bostonke to czy starsze może chodzić do szkoły? Czy lepiej poczekać czy się nie zaraziło

13. Aga pisze:

Jeśli wszyatkie wykwity są już zasuszone. Nie ma pecherzy izostaly tylko strupki mozna dziecko juz puscic do przedszkola?

14. Izabela pisze:

A który rodzic pracujący na etacie maozliwosc siedzenia z dzieckiem na L4 gdy leczymy wirusa. Żaden.

15. Ciekawa pisze:

Czy jednak nie byloby bezpieczniej zostawic dziecko w domu jeszcze co najmniej tydzien zeby nie bylo ryzyka zarazenia calej przedszkolnej grupy ?

• adminpediatra pisze:

Po ustąpieniu objawów zakaźność znacząco spada, badania mówią, że jest bardzo niska. W celu 100% ochrony osób z otoczenia należałoby izolować dziecko przez wspomniane wyżej 11 tygodni. Przez tyle czasu już kolejne dzieci „przyniosą” następne infekcje.

16. Marysia pisze:

Oj ta Bostonka
    … Mieliśmy ostatnio z nią przyjemność. Bardzo ciekawy, zwięzły artykuł!