Co roczne dziecko robić powinno

30 maja 2018

W książkach oraz internecie można spotkać wiele artykułów o treści “kamienie milowe w rozwoju dziecka”. Są to kolejne umiejętności, które każde dziecko powinno posiąść w określonym przedziale wiekowym, np.:
– umiejętność siedzenia powinna się rozwinąć w przedziale 4.-9. miesiąc życia.
– gaworzenie powinno pojawić się między 5.-9. miesiącem życia.

Jak wiadomo każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jedno stoi wcześniej niż rówieśnicy, inne mówi później od nich. Czasem wybiega to nawet poza “książkowe” normy.

czytaj też: Jak leczyć infekcje dzieci w domu? Webinar.

W praktyce jednak najważniejsze dla rodziców jest nie porównywanie swoich pociech do innych, tylko wiedza kiedy właściwie powinni się zacząć niepokoić o ich ewentualne opóźnienie w rozwoju.

Dlatego też spisałam listę tzw. “czerwonych flag”, czyli wiek, w którym dziecko najpóźniej powinno osiągnąć dany kamień milowy. 

Mówiąc wprost: pomimo tego, że maluchy rozwijają się w swoim tempie i (do pewnego stopnia) musimy im na to pozwolić, przychodzi taki wiek, w którym każde dziecko powinno już usiąść, stanąć, powiedzieć “mama”, itd. Jeśli się to nie dzieje, mamy znak ostrzegawczy, należy się skonsultować z lekarzem.

W tym artykule przedstawiam umiejętności, które powinno osiągnąć każde roczne dziecko:

Motoryka duża (obszerne ruchy, w które jest zaangażowane całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi):

  • siada,
  • raczkuje (niektóre prawidłowo rozwijające się dzieci nigdy nie przechodzą tego etapu),
  • podciąga się do pozycji stojącej (np. łapiąc za szczebelki w łóżeczku),
  • łapie toczącą się piłkę.

Motoryka mała (ruchy o znacznie mniejszym zakresie, np. dłoni i palców):

  • chwyt pęsetowy (umie złapać przedmiot między palec wskazujący, a kciuk, nie całą rączką),
  • umie spontanicznie wypuścić przedmiot z dłoni (np. kuleczkę do miseczki),
  • trzyma butelkę,
  • umie klaskać.

Mowa i słuch:

  • odwraca się wołane po imieniu,
  • rozumie proste polecenia (np. “usiądź”, “podejdź”),
  • celowo wydaje dźwięki lub pokazuje,
    np.: sięga lub pokazuje by mu coś podać
    odpycha gdy czegoś nie chce,
  • naśladuje gesty (np. kiwanie głową, klaskanie),
  • robi “pa-pa”.

Funkcje poznawcze:

  • szuka ukrytych przedmiotów schowanych w zabawie (nie musi ich znaleźć),
  • zaczyna rozumieć efekt przyczynowo-skutkowy (np. popchnięty klocek spadnie ze stołu, po naciśnięciu przycisku słychać melodię).

Funkcje emocjonalno-społeczne:

  • naśladuje gesty (np. kosi-kosi łapci),
  • bawi się w “a-kuku” (na razie zasłania głowę lub same oczy),
  • rozwija empatię (np. daje rodzicom zabawki),
  • zabiega o uwagę (pokazuje zabawki, ciągnie za rękę do wspólnej zabawy).

Warto zauważyć, że dziecko w tym wieku nie musi jeszcze chodzić i mówić (wypowiadać słów). Fakt, że robi to już jego rówieśnik nie ma aż takiego znaczenia. Dzieci rozwijają się w swoim tempie (choć różne zabawy rozwijające są mile widziane). Czasami pewne obszary rozwijają szybciej, w tym samym czasie inne wolniej, np. później zaczynają mówić, ale ruchowo się świetnie rozwijają.

Dajmy dzieciom swobodę w rozwoju od najmłodszych lat, jednocześnie trzymając “rękę na pulsie”, nie przegapmy znaków ostrzegawczych.

___________

Normy opisane na podstawie Cara F. Dosman, Debbi Andrews, Keith J. Goulden Paediatrics & Child Health, 2012; 17 (10): 561–568.)

Może Cię zainteresować również:
Jak zachęcić dziecko do mycia zębów – cz.I
Jak zniszczyć nóżki swojemu dziecku – cz. I
Za szybko czyszczony nos

udostępnij:

podobne tematy:

7 odpowiedzi na “Co roczne dziecko robić powinno”

  1. Krysia Z. pisze:

    Moja Hania jak miała 12 miesiecy to już chodziła, ale teraz ma 1,5roku i jeszcze nic nie mówi oprócz „mama”. Podobno tak jest że jak idzie w ruch to nie idzie w mowę.

  2. Gosia pisze:

    Krystianek umial papa jak mial 4 miesiace. A na pol roczku juz klaskal.

  3. Sara pisze:

    Każde dziecko ma naprawdę swoje tempo.. mój syn raczkował chwile przed roczkiem a stanął kiedy miał skończone 13 miesięcy i wszystko z nim dobrze. To my rodzice za dużo wymagamy od naszych dzieci nie chcąc spokojnie poczekać

  4. Kasia pisze:

    Starsza córka stanęła mając 9 miesięcy, – pełzała, chodziła w roczek. Mowa rozwiązała jej się dopiero jak poszła do przedszkola( 2,5 roku). Młodsza stoi od 8 miesiąca, pełzała, teraz zaczęła raczkować 9,5 miesiąca.

  5. Renata pisze:

    Mój umiał już chodzić i mówić jak skończył 2 miesiące . Boże dziecię

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Monika Działowska

Jestem lekarzem pediatrą, autorką tego medycznego bloga i książki „Zdrowy maluszek”.

Na co dzień mieszkam w Warszawie, pracuję w przychodni pediatrycznej.

 Prowadzę szkolenia dla rodziców o zdrowiu dzieci.

Witam Cię na mojej stronie i zapraszam do lektury.

SZUKAJ PO TAGACH

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco

CZYTAJ RÓWNIEŻ

31

Usuwałam kleszcza, kawałek pozostał w skórze. Co teraz?

Zostawić w skórze czy koniecznie usunąć? Można to robić w domu?

29

Spotkaliśmy dziecko z ospą. Co mamy zrobić?

Jak zaraża ospa? Czy noworodek może się zarazić? Szczepić czy nie?

17

Profilaktyczne odrobaczanie dzieci

Czy łatwo zarazić się pasożytami? Leczyć owsiki i lamblie profilaktycznie?

45

PIMS – TS. Zespół pocovidowy u dzieci

Co to jest PIMS, zespół pocovidowy u dzieci? Jakie są przyczyny, objawy i leczenie?