Co roczne dziecko robić powinno
W książkach oraz internecie można spotkać wiele artykułów o treści “kamienie milowe w rozwoju dziecka”. Są to kolejne umiejętności, które każde dziecko powinno posiąść w określonym przedziale wiekowym, np.:
– umiejętność siedzenia powinna się rozwinąć w przedziale 4.-9. miesiąc życia.
– gaworzenie powinno pojawić się między 5.-9. miesiącem życia.
Jak wiadomo każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jedno stoi wcześniej niż rówieśnicy, inne mówi później od nich. Czasem wybiega to nawet poza “książkowe” normy.
W praktyce jednak najważniejsze dla rodziców jest nie porównywanie swoich pociech do innych, tylko wiedza kiedy właściwie powinni się zacząć niepokoić o ich ewentualne opóźnienie w rozwoju.
Dlatego też spisałam listę tzw. “czerwonych flag”, czyli wiek, w którym dziecko najpóźniej powinno osiągnąć dany kamień milowy.
Mówiąc wprost: pomimo tego, że maluchy rozwijają się w swoim tempie i (do pewnego stopnia) musimy im na to pozwolić, przychodzi taki wiek, w którym każde dziecko powinno już usiąść, stanąć, powiedzieć “mama”, itd. Jeśli się to nie dzieje, mamy znak ostrzegawczy, należy się skonsultować z lekarzem.
W tym artykule przedstawiam umiejętności, które powinno osiągnąć każde roczne dziecko:
Motoryka duża (obszerne ruchy, w które jest zaangażowane całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi):
- siada,
- raczkuje (niektóre prawidłowo rozwijające się dzieci nigdy nie przechodzą tego etapu),
- podciąga się do pozycji stojącej (np. łapiąc za szczebelki w łóżeczku),
- łapie toczącą się piłkę.
Motoryka mała (ruchy o znacznie mniejszym zakresie, np. dłoni i palców):
- chwyt pęsetowy (umie złapać przedmiot między palec wskazujący, a kciuk, nie całą rączką),
- umie spontanicznie wypuścić przedmiot z dłoni (np. kuleczkę do miseczki),
- trzyma butelkę,
- umie klaskać.
Mowa i słuch:
- odwraca się wołane po imieniu,
- rozumie proste polecenia (np. “usiądź”, “podejdź”),
- celowo wydaje dźwięki lub pokazuje,
np.: sięga lub pokazuje by mu coś podać
odpycha gdy czegoś nie chce, - naśladuje gesty (np. kiwanie głową, klaskanie),
- robi “pa-pa”.
Funkcje poznawcze:
- szuka ukrytych przedmiotów schowanych w zabawie (nie musi ich znaleźć),
- zaczyna rozumieć efekt przyczynowo-skutkowy (np. popchnięty klocek spadnie ze stołu, po naciśnięciu przycisku słychać melodię).
Funkcje emocjonalno-społeczne:
- naśladuje gesty (np. kosi-kosi łapci),
- bawi się w “a-kuku” (na razie zasłania głowę lub same oczy),
- rozwija empatię (np. daje rodzicom zabawki),
- zabiega o uwagę (pokazuje zabawki, ciągnie za rękę do wspólnej zabawy).
Warto zauważyć, że dziecko w tym wieku nie musi jeszcze chodzić i mówić (wypowiadać słów). Fakt, że robi to już jego rówieśnik nie ma aż takiego znaczenia. Dzieci rozwijają się w swoim tempie (choć różne zabawy rozwijające są mile widziane). Czasami pewne obszary rozwijają szybciej, w tym samym czasie inne wolniej, np. później zaczynają mówić, ale ruchowo się świetnie rozwijają.
Dajmy dzieciom swobodę w rozwoju od najmłodszych lat, jednocześnie trzymając “rękę na pulsie”, nie przegapmy znaków ostrzegawczych.
___________
Normy opisane na podstawie Cara F. Dosman, Debbi Andrews, Keith J. Goulden Paediatrics & Child Health, 2012; 17 (10): 561–568.)
Może Cię zainteresować również:
Jak zachęcić dziecko do mycia zębów – cz.I
Jak zniszczyć nóżki swojemu dziecku – cz. I
Za szybko czyszczony nos
udostępnij:
Monika Działowska
Jestem lekarzem pediatrą, autorką tego medycznego bloga i książki „Zdrowy maluszek”.
Na co dzień mieszkam w Warszawie, pracuję w przychodni pediatrycznej.
Prowadzę szkolenia dla rodziców o zdrowiu dzieci.
Witam Cię na mojej stronie i zapraszam do lektury.
8 odpowiedzi na “Co roczne dziecko robić powinno”
Mój sam się przewijał jak skończył 3 miesiac a jak miał rok to już pisał i czytał!
Mój umiał już chodzić i mówić jak skończył 2 miesiące . Boże dziecię
Hahaha 😉
Starsza córka stanęła mając 9 miesięcy, – pełzała, chodziła w roczek. Mowa rozwiązała jej się dopiero jak poszła do przedszkola( 2,5 roku). Młodsza stoi od 8 miesiąca, pełzała, teraz zaczęła raczkować 9,5 miesiąca.
Każde dziecko ma naprawdę swoje tempo.. mój syn raczkował chwile przed roczkiem a stanął kiedy miał skończone 13 miesięcy i wszystko z nim dobrze. To my rodzice za dużo wymagamy od naszych dzieci nie chcąc spokojnie poczekać
Krystianek umial papa jak mial 4 miesiace. A na pol roczku juz klaskal.
Mój Rafałek już wszystko z listy robi, urodzinki miał tydzień temu.
Moja Hania jak miała 12 miesiecy to już chodziła, ale teraz ma 1,5roku i jeszcze nic nie mówi oprócz „mama”. Podobno tak jest że jak idzie w ruch to nie idzie w mowę.