Dziecko z “bostonką”. Kiedy może wrócić do przedszkola? - PEDIATRA NA ZDROWIE

Odwieczne pytanie rodziców dzieci żłobkowych i przedszkolaków: kiedy mogą wrócić do placówki po chorobie.

Należy wiedzieć, że wirusy “bostonki” utrzymują się w organizmie po przechorowaniu jeszcze dłuższy czas – w wydzielinie dróg oddechowych ok. miesiąc, wydalane z kałem 6-11 tygodni. Zakaźność jest jednak największa w trakcie trwania objawów – przy gorączce, wysypce, złym samopoczuciu, itd.

Uważa się więc, że w przypadku “bostonki”, tak jak przy większości dziecięcych infekcji wirusowych, po ustąpieniu objawów dziecko jest już tak mało zakaźne, że nie stanowi znaczącego zagrożenia.

Kiedy więc przynajmniej dobę nie będzie zgłaszało bólu (m. in. jamy ustnej i okolicy odbytu), będzie bez gorączki i stanów podgorączkowych, chętne do jedzenia i picia oraz bez wysypki i zmian w jamie ustnej – może wrócić do żłobka/przedszkola.

Przypominajmy mu jednak niezmiennie o myciu rąk po skorzystaniu z nocnika/toalety oraz przed jedzeniem. Jednocześnie w placówce powinny być prawidłowo zdezynfekowane powierzchnie i przedmioty, by uniknąć kolejnych zakażeń.

Plamki i pęcherzyki w przebiegu choroby dłoni, stóp i jamy ustnej

Czy wiesz, że…?

Choroba, o której mówimy tak naprawdę nie nazywa się “bostonką”/”chorobą bostońską”? Jej prawidłowa nazwa to “choroba dłoni, stóp i jamy ustnej” (Hand, Foot, and Mouth Syndrome – HFMS). Jest jednak nadal używana przez rodziców, dlatego zapisywałam ją w artykule w cudzysłowie.

Jak zniszczyć nóżki swojemu dziecku – cz. I
Jak oświetlenie wpływa na wzrok dziecka?