Jak rozpoznać duszność - opis i filmy - PEDIATRA NA ZDROWIE

3 najbardziej typowe objawy zakażenia koronawirusem to: gorączka, kaszel i duszność. Na Instagramie otrzymałam od Was dużo pytań jak ją rozpoznać. Poniżej opis.

Co to jest duszność?

Subiektywnie (jak człowiek to odczuwa): odczucie braku powietrza, tchu, trudności w oddychaniu.

Jakie są objawy duszności?

Objawy wskazujące na duszność to:

przyspieszony oddech
W zależności od literatury, oznacza to liczbę oddechów:
👉 powyżej 60/min do 2. miesiąca życia dziecka,
👉 powyżej 50/min do końca 1. roku życia,
👉 powyżej 40/min u starszych dzieci,
👉 powyżej 24-30/min u dorosłych

U dzieci pomiar wykonujemy w czasie siedzenia lub leżenia (nie płaczu, jedzenia, snu, nie w trakcie mówienia), przez całą minutę, trzymając rękę na klatce piersiowej. Jednocześnie patrzymy na klatkę i liczymy ile razy się unosi.

aktywacja dodatkowych mięśni oddechowych
Objaw niełatwy do zauważenia, prezentacje na filmach:

Widać, jak pod żebrami robią się “dołeczki”. Ten objaw to zaciąganie przyczepów przepony.

duszność

Zapadają się przestrzenie między żebrami – tzw. wciąganie międzyżebrzy.

Jak wygląda duszność?

Może się zapadać dołek jarzmowy nad mostkiem, a także dołki pod- i nadobojczykowe.

jak rozpoznać duszność

➡ poruszanie skrzydełkami nosa

poruszanie skrzydełkami nosa

➡ stękanie
Jako jedyny objaw nie musi oznaczać duszności.

➡ w szpitalu pomiar saturacji (wysycenie hemoglobiny tlenem)

pulsoksymetr saturacja tętno
Pulsoksymetr – mierzy saturację oraz tętno

Dla rozpoznania zapalenia płuc istotne są również:
kaszel, gorączka oraz ból w klatce piersiowej.

Lekarze oceniają dodatkowo czy jest to duszność wdechowa czy wydechowa, czy wydech jest wydłużony, jakie są zmiany osłuchowe (stetoskopem). Oceniamy przy tym również czynność serca. Wskaźnikiem nasilenia duszności jest też wynik gazometrii krwi (pobierana z opuszka palca).

Całościowy obraz

Jeżeli chodzi o infekcję wywołaną koronawirusem, to nie każda osoba, która jest zakażona, będzie miała duszność. Przebieg może być od bezobjawowego (osoba nie ma żadnych dolegliwości), poprzez mierne objawy (np. sam kaszel, stan podgorączkowy), po cięższy (duszność, bóle mięśni, złe samopoczucie). Jeśli zaobserwujecie problemy z oddychaniem (wymienione powyżej) + gorączkę – prawdopodobieństwo infekcji koronawirusem jest duże.

Należy wiedzieć, że pojedynczy objaw wcale nie musi oznaczać rozpoznania duszności. Liczy się zespół objawów (nie muszą być wszystkie wymienione obecne), wyniki badań, wywiad (to co opowie pacjent), a przede wszystkim badanie lekarskie.

Podobne objawy, różne rozpoznania:

Warto zaznaczyć, że przyczyną duszności jest nie tylko zapalenie płuc (jak w przypadku koronawirusa), ale też:
– zapalenie oskrzeli lub oskrzelików (np. RSV) u niemowląt
– zaostrzenie astmy oskrzelowej lub POChP
– odma opłucnowa, zatorowość płucna
– zaostrzenie niewydolności serca, zawał serca.

Nawet jeśli rozpoznanie przemawia za zapaleniem płuc, wcale nie jest to równoznaczne z zakażeniem koronawirusem. Przyczyn zapaleń płuc jest wiele: inne wirusy, pneumokoki, czy inne bakterie.

Podkreślam, że powyższe to tylko teoretyczne wskazówki, nie porada medyczna, w razie wątpliwości zawsze decyduje lekarz badający i leczący.

Więcej informacji o koronawirusie:

Kilkadziesiąt nowych pytań i odpowiedzi na temat koronawirusa znajdziecie w nowym poście: Koronawirus – medyczne odpowiedzi na wszystkie pytania.

Podstawowe informacje znajdziecie tutaj: Koronawirus z Chin – najważniejsze informacje. Bardziej szczegółowe zalecenia, odpowiedzi na pytania, szczegóły znajdziecie tutaj: Koronawirus w Polsce. Informacje dla rodziców

Obecnie na moim koncie na Instagramie i Facebook’u na bieżąco publikuję informacje o koronawirusie. Zapraszam do dołączenia.

Czy ten artykuł był dla Was pomocny? Myślę, że obecnie każdy Polak powinien znać te objawy, by wiedzieć jak rozpoznać duszność (więc potencjalnie zakażenie koronawirusem), ale też by czuć się pewniej w obecnej stresującej sytuacji. Jeśli się z tym zgadzasz – udostępnij dalej.