Przeziębienie w ciąży – które leki można przyjmować?

26 września 2019

Sezon infekcyjny przed nami, przeziębienia będą dopadać niemal każdego. O ile przeciętny dorosły poradzi sobie z nimi prawdopodobnie bez większego problemu, o tyle kobiety w ciąży będą miały z tym niemały kłopot. Jakie leki można przyjmować w ciąży, żeby nie zaszkodzić rozwijającemu się dzieciątku w łonie matki?

czytaj też: Jak długo mocz może czekać na badanie?

W medycynie istnieje pewna klasyfikacja – FDA (amerykańska instytucja Food and Drug Administration). Konkretne substancje są w niej oznaczone odpowiednimi literami (jeśli nie masz czasu czytać całej tabelki – wyjaśnienie pod tabelką):

[table “” not found /]

👍 Bezpiecznie stosować można leki z grupy A, ewentualnie B.
Grupy C i D stosujemy tylko w wyjątkowych sytuacjach, na specjalne zalecenie lekarza.
Leki z grupy X z pewnością będą szkodliwe dla płodu.

Popularne leki – można czy nie można stosować?

Wybrany lek (a dokładnie nie samą nazwę handlową, tylko substancję czynną) możecie odnaleźć w Laktacyjnym Leksykonie Leków. Zamieszczone są tam informacje czy dany lek jest bezpieczny w czasie ciąży (grupy A, B, C, D, X) lub karmienia piersią (L1-L5).

Żeby Wam ułatwić sprawę stworzyłam specjalne zestawienie, wraz z wyszukiwarką, najbardziej popularnych leków z opisem czy można je stosować w ciąży czy nie.

[table “” not found /]

Jakie naturalne sposoby są bezpieczne w ciąży?

Ważne uwagi:

• Pamiętajcie, że w ciąży powinno się maksymalnie ograniczyć wszelkie przyjmowane preparaty.
  • Najlepiej za każdym razem, przed włączeniem leku, skonsultować to ze swoim lekarzem.
  • Jednocześnie warto wiedzieć, że utrzymująca się gorączka i infekcja również może być przyczyną wad płodu, a także może wywołać czynność skurczową macicy. Nie zawsze więc dobrym pomysłem jest unikanie wszelkich leków, np. paracetamolu, który wydaje się być dość bezpieczny.
  • Większość stwierdzonych działań niepożądanych pojawia się dopiero przy stosowaniu leku długo i/lub w dużych dawkach.
  • Badania nad niektórymi substancjami są sprzeczne (dlatego wskazania w tabeli nie są jednoznaczne), prowadzone są też nowe badania, które za jakiś czas mogą zmienić zalecenia.
  • Czasami lekarz może zalecić podanie leku, który nie jest najbezpieczniejszy. Mówimy wtedy, że korzyści przewyższają ryzyko (np. kiedy lek trzeba zastosować w sytuacji zagrożenia życia lub w przypadku poważnej choroby, w której leczeniu nie można wykorzystać bezpieczniejszych leków lub są one nieskuteczne).
  • Powyższy artykuł jest tylko informacją, nie poradą lekarską. Specjalnie dla Ciebie lekarz może wydać inne zalecenia.

Podsumowanie o lekach przeciwbólowych, które Was pewnie najbardziej ciekawią:

„Na podstawie dostępnych informacji na temat stosowania paracetamolu nie stwierdzono ryzyka dla płodu, zatem lek ten w monoterapii jest bezpieczny w każdym trymestrze, szczególnie w pojedynczej dawce i niestosowany przewlekle. U kobiet przyjmujących paracetamol w celu leczenia choroby przebiegającej z gorączką wykazano zmniejszone ryzyko różnych wad twarzoczaszki i wytrzewienia. Paracetamol może działać protekcyjnie, ponieważ gorączka zwiększa ryzyko wystąpienia tych wad.
Kobiety w ciąży mogą stosować NLPZ, w tym ASA, przez dłuższy czas jedynie ze szczególnych wskazań medycznych”.

(źródło: www.mp.pl)

Życzę Wam, byście były zdrowe i nie musiały zbyt często zaglądać do tego artykułu 👩‍⚕ Jeśli jednak był dla Was przydatny, wyślijcie go też do koleżanek w ciąży, na pewno mają te same dylematy co Wy.

Które leki można przyjmować karmiąc piersią?
To Cię zaskoczy u noworodka – KARMIENIE
Mutacja genu MTHFR a szczepienia

Tymczasem, jeśli chcesz się odpowiednio przygotować na przyjęcia Maluszka, zapraszam na webinar: https://pediatranazdrowie.pl/produkt/mama-w-ciazy/

ciąża

5 odpowiedzi na “Przeziębienie w ciąży – które leki można przyjmować?”

1. Kaja pisze:

Kiedyś szukałam takich informacji i wtedy nie było, a teraz już nieaktualne 😉

2. ciężarówka pisze:

Nie wiedziałam, że można paracetamol. Jak pytałam lekarza jakie leki można przyjmować w ciąży to powiedział „lepiej żadne”. Tylko jak tu chodzić chorym i tylko herbaty z cytryną pić!