Szkodliwe preparaty na ząbkowanie - PEDIATRA NA ZDROWIE

Ach to ząbkowanie. Dzieci marudne, ze stanami podgorączkowymi, ślinią się, nie mogą spokojnie spać i jeść. Mamy szukają sposobu na złagodzenie dolegliwości przez te kilka dni.

Na pomoc ma przybyć arsenał kropli, maści i żeli przeciwbólowych, dostępnych bez recepty. Czy wszystkie one są jednak bezpieczne?

Niestety nie. Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) przestrzega przed stosowaniem u dzieci preparatów zawierających środki znieczulające miejscowo, np.:

• benzokaina (np. Orajel Baby)
  • lidokaina (np. Dentinox N, Bobodent, Lidodent)

Dlaczego są szkodliwe?

1. Połykane przez dziecko znieczulają gardło zwiększając ryzyko zadławienia.
  2. Mogą prowadzić do methemoglobinemii (choroba krwi z utrudnionym przenoszeniem tlenu).
  3. Literatura medyczna opisywała przypadki drżeń, dezorientacji, drgawek, a nawet uszkodzenia mózgu po przedawkowaniu lidokainy.

Dodatkowo, niektóre preparaty zawierają… etanol (np. Calgel, Dentinox N). Nie wątpię, że alkohol dobrze znieczula i poprawia humor ;), ale jednak nie jest najlepszy dla dzieci.

Pamiętajmy, że nie wszystko co jest dostępne na rynku, nawet produkty lecznicze i leki bez recepty, są w pełni bezpieczne. Używajmy produktów mądrze czytając ich składy i ulotki.

O różnych sposobach i lekach na ząbkowanie przeczytasz tutaj: “Sposoby na ząbkowanie okiem pediatry”.

Za szybko czyszczony nos
Dieta małego dziecka – MIÓD
Przyjmowałaś żelazo w ciąży? Przeczytaj!